m@rgryt

m@rgryt

woensdag 23 augustus 2017

Superindrukwekkend! Niemand vraagt meer waar ik vandaan kom (sinds ik in een rolstoel zit) – Funda Müjde

Niemand vraagt meer waar ik vandaan kom (sinds ik in een rolstoel zit) – Funda Müjde


Doordat onze oudste dochter aan Aangepast Wielrennen doet, werd ik gegrepen door de titel en cover van het boek dat op de “nieuw tafel” in de Bibliotheek van Leeuwarden lag. “Niemand vraagt meer waar ik vandaag kom (sinds ik in een rolstoel zit). Tijdens mijn vakantie heb ik dit indruk-wekkende levensverhaal van de actrice/cabaretière Funda Müjde met veel bewondering gelezen.
De Turks-Nederlandse Funda Müjde, die voornamelijk bekend is geworden door haar rol als asielzoekster Derya Usta in de RTL-serie Vrouwenvleugel (en vanwege haar rol als verpleegster Selma Lokman in Medisch Centrum West en als Elif Baydar in de soap Goede tijden, slechte tijden) wordt in 2007 door een jonge, onervaren chauffeur in Istanbul, terwijl ze in de taxi zit, aangereden. Ze houdt er een dwarslaesie aan over en wordt levenslang veroordeeld tot een rolstoel. Wekenlang ziekenhuisverblijf, meerdere operaties en een lang revalidatieproces, waarin Müjde niet alleen de beperkingen van haar nieuwe lichaam moet leren kennen, maar zichzelf ook geconfronteerd ziet met de gevolgen voor haar carrière. In dit boek lees je, dat niemand de actrice en cabaretière meer vraagt waar zij vandaan komt – sinds zij in een rolstoel zit. Het ongeluk en haar beperking drukken haar Turks-Nederlandse identiteit in de beeldvorming naar de achtergrond, maar zijzelf staat er anders in!

Funda schrijft openhartig over de lange weg die ze moest afleggen om zich aan te passen aan de veranderende omstandigheden in haar leven; na haar ongeluk, maar ook vroeger, toen ze als dochter van Turkse arbeidsmigranten naar Nederland kwam. Haar verleden en heden komen samen in 2014 wanneer ze een buitengewoon avontuur aangaat: Ze start aan een lange fietstocht op haar handbike vanuit het Olympisch Stadion in Amsterdam naar Istanboel. Een fietstocht van vierduizend kilometer door acht landen! Bijzonder om te lezen, wat een doorzetter!! (2017-V7)

Geen opmerkingen:

Het laatste nieuws van de Johan Cruyff Foundation

Het laatste nieuws van de Johan Cruyff Foundation
en word donateur .....

Wat maakt de Johan Cruyff Foundation allemaal mogelijk?

Wat maakt de Johan Cruyff Foundation allemaal mogelijk?
een aangepaste racefiets ....